Om klinikken

Klinikken har været drevet af Læge Maria Dürr siden august 2018.

I klinikken er ansat Hanne, som sekretær og Randi, som sygeplejerske. Yderligt er der løbende en yngre uddannelseslæger i klinikken. Blodprøver, urinundesøgelse og hjertekardiogram varetages af bioanalytiker Hanne.

Personale og læger i klinikken arbejder tæt sammen som et team. Nogle problemstillinger ses udelukkende af sygeplejerske, andre kræver samarbejde med læge, eller vurdering ved læge - som kan være både uddannelseslæge eller Maria Dürr.

Konsultation i klinikken

Konsultation foregår kun efter aftale, og der er afsat et bestemt tidsrum til konsultationen. Det er derfor vigtigt, at du overholder tiden aht. de øvrige brugere af klinikken. Ved bestilling af konsultation anmoder vi om, at der oplyses, hvad henvendelsen dreje sig om, så vi kan forberede os inden konsultationen og udnytte tiden under konsultationen bedst muligt.

Det er ikke muligt at bestille flere tider i klinikken på den samme dag. Har du flere problemstillinger du ønsker at drøfte med os, kan det være vi sammen finder en ny tid hertil. Dette da det ikke er muligt at give dig en ordentlig vurdering og behandling af flere større problemstillinger på den afsatte tid.

Vi bestræber os på at holde din ventetid nede, når du er i klinikken, men da vi ud over at tilse patienter i klinikken, også varetager akutfunktion samt kontakt til kommune, hospital, plejehjem og hjemmepleje kan der opstå uforudset forsinkelse. Du vil blive oplyst herom, hvis det er tilfældet. Har du spørgsmål, er du velkommen til at rette henvendelse til sekretæren.

Der er dagligt konsultation i tidsrummet 08.15 – 12.00 og 13.00 – 14.30. Onsdage er der aftenkonsultation i tidsrummet 14.30 – 16.15.

I løbet af dagen er der almindelige konsultationstider, akuttider, ringe-tilbage-tider samt mulighed for videokonsultation. Akuttider er til små korte problemstillinger som er nyligt opstået, og der er afsat mindre tid til en sådan konsultation end en almindelig konsultation.

Der er fra den 1. august 2023 ikke længere telefontid ved læge fra kl. 8-9. Dette for at optimere tilgængeligheden til klinikken. Tid til konsultation kan bookes online via klinikkens hjemmeside, via appen MinLæge eller telefonisk. Akuttider, ringe-tilbage-tider og evt. sygebesøg kan kun aftales via sekretæren. Sekretæren er ved telefonen kl. 9-12 dagligt. Efter kl. 12 henvises til akuttelefon.

Tid til blodprøvetagning, hjertekardiogram, urinundersøgelse samt lungeundersøgelse aftales med læge, sygeplejerske eller sekretær. Tid til attester, børneundersøgelse og graviditetsundersøgelse bestilles via sekretæren. 

Afbud til klinikken

Har du en tid i klinikken, som du ikke kan møde til, bedes du aflyse tiden hos sekretæren senest samme morgen. Dette så vi kan bruge tiden til en anden.

Sygesikringsbevis

HUSK gyldigt gult sygesikringsbevis som skal registreres ved fremmøde i klinikken hver gang. Dette kort (eller appen) er dit bevis på, at du har ret til gratis lægebehandling i Danmark, og Regionen kræver at det fremvises ved hver kontakt i klinikken. Nyt kort kan bestilles på https://www.borger.dk/. Vi accepterer også sundhedskortet på App.

Telefontid

Telefonen er åben dagligt mellem 08.00-12.00, onsdage yderligt 13-14, hvor sekretæren er klar til at hjælpe dig med bestilling af tid, medicin, svar på blodprøver etc. Hvis der er behov for kort samtale med læge aftales en ringe-tilbage-tid samme dag.

Fornyelse af fast medicin foretages i forbindelse med aftalt Årskontrol i klinikken. Her laves der recepter for et år ad gangen. Har du ikke en aftalt årskontrol, vil sekretæren booke en tid sammen med dig.

Videokonsultation

Der tilbydes videokonsultation via appen MinLæge https://minlaegeapp.dk/, eller SMS link efter aftale. Spørg sekretæren hvis behov for hjælp hertil.

Kommunikation via hjemmesiden

Under selvbetjening på hjemmesiden kan du forny recepter, modtage prøvesvar og skrive korte spørgsmål til lægen. Det er også her du kan læse beskeder fra lægen. Klik på menupunktet og opret dig som bruger. Når der er beskeder fra klinikken, modtager du en e-mail med besked herom. Efter oprettelse via hjemmesiden, kan beskeder også sendes og modtages via MinLægeApp. Her kan du også finde planlagte aftaler i klinikken, svar på blodprøver, vaccinationer, medicinskema mm.

Medicin bestilling ved kronisk sygdom

Hvis du er i fast behandling med medicin for kronisk sygdom, ser vi dig en eller flere gange til kontrol i klinikken. Dette er for vedvarende at sikre den rette behandling og kontrol af dig. Hvis du bestiller fast medicin, vil vi derfor afvise bestillingen, hvis vi ikke har set dig i klinikken til kontrol inden for det sidste år. Du bedes så kontaktet klinikken telefonisk, så vi sammen kan finde tid til kontrol, samt fornyelse af medicin frem til aftalen.

Vanedannende medicin

Bestilling af vanedannende medicin som stærk smertestillende medicin, sovemedicin, visse typer af beroligende medicin samt medicin til behandling af ADHD/ADD kan kun foregå ved personligt fremmøde til aftalt konsultation. Her vil blive lave behandlingsplan, samt evt. plan for udtrapning af medicinen.

Vagtringen

Hver dag kl 14.00 – fredage kl 12.00 – overgår telefonen til Vagtringen, mhp varetagelse af akut opstået sygdom, som ikke kan vente til næste dag. Her vil telefonsvarer henvise til kollega, som kan hjælpe dig. Vi opfordre til, at man benytter sig at denne mulighed, i stedet for at anvende lægevagten, hvor der er meget stor belastning. Benyt altid egen læge, når det er muligt, vi kender dig bedst!

Lægevagten
Efter kl. 16 samt i weekenden og på helligdage kan lægevagten kontaktes på tlf. 70113131. Du kan læse om brug af lægevagten på www.laegevagten.dk.

Brug KUN lægevagten ved akut opstået sygdom, og kun hvis det IKKE kan vente til næstkommende hverdag. Man kan ikke bestille medicin i lægevagten -kun livsnødvendigt medicin. Behandling af eksem, børneorm, fnat mm foregår i dagtid og ikke via lægevagten.

https://www.sundhed.rm.dk/akuthjalp/lagevagten/